V čem jsme jiní? Co Vy? Jste taky?

V čem se lišíte od ostatních? V čem jste jedineční?

Otázka trochu jak z laciné příručky osobního rozvoje z béčkového kurzu o nalezení životního štěstí. Ale víte co? Něco na ní prostě být musí.


Ale víte co? Něco na ní prostě být musí. Dostáváme ji docela často a myslím, že jednou by si ji sám pro sebe měl každý zodpovědět, i kdyby to bylo doma v koupelně před zrcadlem, když vás sleduje jen vaše kočka, než se odebere zpátky ke své mističce malých křupavých granulek s lososovou příchutí. Takže v čem vlastně?


V čem jsme tedy jiní než ostatní? Stavíme celou společnost na první místo a to i před zákazníka.


Společností přitom nemyslíme naši firmu, ale celou komunitu - celý náš lokální trh. Od výrobce obalového materiálu, přes celý výrobní proces až k Janičce Mrázkové, která zrovna slaví šedesát let a tak ji dárek, který dostala opravdu potěšil. Řešíme ale i podporu konkurence, protože když bude “zdravá”, můžeme růst také my. 


Zatím nic divného, trocha pozitivního PR nikdy neuškodí. Teď si poslechněme, jak hovoří jiné technologické platformy.


“Zákazník, zákazník, na prvním místě je náš zákazník…” Tuhle frázi dnes (možná odjaktěživa) uslyšíte od řady founderů a manažerů hoci jaké korporace. Dospělo to dokonce do takových extrémů, že se v zasedacích místnostech drží prázdné místo pro plyšové postavičky, které tam sedí a zastupují názor zákazníka. Někdo z firmy za ně dokonce mluví a myslí si, že je to cool. Proč se prostě nezeptají skutečného zákazníka? 


To jsem ale trochu odbočil, pojďme zpět k tomu, proč není slepá honba za tím nejspokojenějším zákazníkem udržitelná cesta. Je to totiž ve světě velmi dobře vidět. Firmy se předhánějí v tom, jaké výhody zákazníkům poskytnout, a jako zákazníci z toho nepochybně těžíme. 


Můžeme si koupit smetáček a lopatku vyrobenou v Číně, poslanou přes celou planetu za krásných 50 korun. Proč taky ne, nejspokojenější je přeci zákazník, který zaplatí nejnižší cenu. Obvzlášť, když jde o takovou blbost, jako je plastový smetáček. Taková cena ovšem stojí na zneužívání pracovní síly, daňových úlevách, ekologickém znečištění a v neposlední řadě na stále větším vykořisťování výrobců a menších firem ze strany velkých prodejců. Nechci být negativní, spíše naopak, ale každý z vás si to asi dokáže spočítat - není to udržitelné. 


Stále více místních komunit (jako takovou menší komunitu můžeme brát i celou Českou republiku) si uvědomuje, že aby se nám dařilo, musíme se podporovat navzájem. Čím víc dáš, tím víc dostaneš. Jedině, když bude mít truhlář od vedle zakázky, může u vás v obchodě utratit peníze a vy jej za to můžete pozvat na pečený kus masa (nebo tofu), když si budete užívat letní grilovačku na zahrádce. 


Právě proto chceme na našem tržišti primárně menší lokální firmy, jako jsou třeba Freshbedýnky, nebo udržitelnou módu jako Circle z recyklovaných materiálů. Dává nám smysl je v jejich práci podpořit. A také nám dává smysl, když za svou práci dostaneme zaplaceno, dát společnosti něco zpět. Přesně proto u nás najdete dobročinné projekty a my jim dáváme čtvrtinu z naší provize. 


Jistě, tento článek je psán s nadsázkou a je to jen maličkatý střípek ze života fungování společností, ale přeci jen na tom trochu pravdy bude. Trh se mění a my tvoříme tržiště, které jej může popostrčit jiným směrem. Směrem k férovějšímu a udržitelnějšímu trhu, kde mohou prosperovat malí prodejci a řemeslníci vedle větších, ale o to méně flexibilních firem. Zákazník, ten se může mít dobře u každé z  těchto firem, či dokonce lépe, protože bude mít na výběr. To on rozhodne, jen k tomu rozhodnutí potřebuje férový trh, výběr a přístup k informacím. Je to naše nákupní chování, které rozhoduje o životní změně. Stačí vědět toto a rozhodnutí je pak jednoduché. 


Spojujeme byznys, dobročinnost a osobní angažovanost lidí. Tvoříme tak vlastní férovější ekosystém a to nás baví. Takže v tom jsme jiní!


Zda se nám to vše podaří, je nakonec hlavně o vás, našich čtenářích a uživatelích. Každý z nás je jiný trochu jiným způsobem, ale věříme, že se najde dost těch, kteří vyznávají podobné hodnoty.


Je to trochu na vás :-).


Díky, že nám držíte palce a poskytujete cennou zpětnou vazbu. 


Samuel