Superpotraviny: Sirup z rýmovníku

Víte, že i obyčejný rýmovník může být superpotravina?

Že už jste nejednou pojem superpotravina slyšeli, ale finanční náročnost pro obstarávání avokáda a chia-semínek vás odradila od péče o vaše tělo. Máme pro vás tipy na české a udržitelné superpotraviny. Ale začneme hezky od začátku...

A co to jsou ty superpotraviny?

Zjednodušeně řečeno: cokoliv, co není uměle či průmyslově vytvořený a zpracovaný produkt. Chceme-li jít více do hloubky samotného pojmenování a toho, proč právě určité plody nesou toto souhrnné označení, je vhodné jich alespoň pár představit. 

  • aloe vera
  • guarana
  • goji
  • chia semínka
  • avokádo

Určitě jste zaznamenali, že velké množství plodů nepochází z našich krajin. I to bývá uváděno jako společný znak pro superpotraviny, protože velmi často pocházejí z nepříliš přátelského podnebí, což má za následek vyšší obsah minerálů, vitamínů, antioxidantů, enzymů a mnoho dalšího, co pomáhá k přežití samotnému plodu. Proto je jejich konzumace pro naše tělo tak výhodná. 

Náš rychlý fér tip: Pokud nechcete trávit dlouhé hodiny v obchodě vybíráním toho pravého, mrkněte na náš zdravý FérBox, ve kterém je od všeho trochu a do začátku je výbornou volbou! 

Udržitelnost superpotravin

Je ale potřeba brát v potaz fakt, zda je naše konzumace skutečně výhodná pro všechny „zúčastněné“ strany. Například díky zvýšené poptávce po avokádu (je nesmírně bohaté na tuky, které tělo potřebuje k fungování a především k rozkládání a plnému zužitkování přijímaných vitamínů) vznikají nelegální plantáže, díky kterým dochází k odlesňování ohromných ploch. Ve Velké Británii si avokádo vysloužilo přezdívku krvavý diamant, protože k jeho pěstování je zapotřebí mnohonásobně vyšší množství vody, které bývá čerpáno z okolních řek, a tím dochází k postupnému vysychání řek (např. na území Chile).

Superpotraviny, které můžete mít doma

Proto, jak již zaznělo v úvodu, nakládejme s potravinami, které jsou nám blízké, udržitelné a nebo případně s těmi, které jsme schopni zajistit sami vlastním pěstováním. Květinu aloe vera přeci můžeme mít každý doma, občas koupíme chia-semínka, nasbíráme v sezoně v lese borůvky, maliny a ostružiny a jsme na půli cesty směr život plný superpotravin!

Upgrade můžeme provést například multivitamínovým komplexem, složeným nejen z výtažků ze superpotravin, ale i z velkého množství minerálů, antioxdantů a vitamínů. Z našich luhů a hájů určitě nezapomínejme například na růžičkovou kapustu, lněná semínka, slunečnicová semínka, vlašské ořechy, rakytník, nebo třeba i křen. 

Zároveň mějme na paměti nízkou teplotu při úpravě potravin! Doporučuje se maximálně 42°C. Nejlepší je konzumace za syrova. 

Možná se teď ptáte, proč je přísun těchto potravin a zároveň průběžné budování imunity vhodné. No určitě jste se nejednou potýkali s klasickou podzimní únavou, bolestmi hlavy nebo nachlazením. Z velké části to má na svědomí právě slabá imunita

Závěrem pro vás máme recept, který má kořeny u mé prababičky a používá jej celá rodina.

Sirup z rýmovníku

Budete potřebovat:

  • cca 30-50 lístků rýmovníku
  • 1-2 citrony
  • 1 pomeranč
  • 1kg cukru

Do hrnce o objemu cca 3 l vložíme lístky rýmovníku, citron a pomeranč nakrájený na kolečka (osobně nechávám i slupku, protože mám kvalitní mýdlo na ovoce a zeleninu. Pokud nic takového nemáte, doporučuji slupky odkrojit, jsou plné postřiků.) Toto celé zalijeme přibližně 1,5 l vroucí vody, přiklopíme pokličkou a necháme 24 hodin odstát. Po jednom dni přecedíme, přivedeme k varu, rozvaříme cukr a pozvolna necháme probublávat do zhoustnutí. Hotový sirup plníme do čistých sklenic, které necháme dnem vzhůru vychladnout a skladujeme na chladném místě (ideální je sklep, aby vám to v ledničce nezabíralo mnoho místa). 

Recept je superrychlý a samotný sirup moc dobrý. Doporučuji každý den polévkovou lžíci jako prevenci. Lze kombinovat s jinými doplňky stravy, například s přírodními AloeVera gely.